Taidetutka-verkkolehden uuden numeron teemana on pelitaide

30.05.2022

 

Taidetutka on vuodesta 2017 alkaen kahdesti vuodessa ilmestyvä verkkolehti, joka luotaa taiteen laajenevia merkityksiä. Julkaisu on syntynyt halusta nostaa esiin taiteen ja kulttuurin uudenlaisia merkityksiä ja rajapintoja, esitellä kiinnostavia toimijoita, tekoja ja ilmiöitä, jotka usein jäävät pinnan alle. Taidetutka nostaa esiin taiteilijan työtä esimerkiksi kulttuurihyvinvoinnin ja yhteiskunnallisten innovaatioiden parissa. Tänään ilmestyvän kymmenennen numeron teemana on pelit moninaisena taidemuotona.

 

Kiertävä päätoimittajuus kannustaa dialogiin

Lehden päätoimittajuus on kiertävä. Uusimman numeron päätoimittajana toimii toimituskunnan kutsusta pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen:

“Peleillä on pitkä ja merkityksellinen osa ihmisen historiassa. Viimeisimpien vuosikymmenten aikana pelit ovat kypsyneet lasten leikeistä ja kisailusta teknologisen keihäänkärjen ja valtavan kulttuuriteollisuuden alan kautta uudenlaiseksi taiteen lajiksi. Peleillä kerrotaan omakohtaisia tarinoita, etsitään elämän totuutta ja haastetaan pelaajia yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Kokijan keskeinen rooli peliteoksen toteutumisessa tekee peleistä uniikin taidemuodon. Pelitaiteen mahdollisuuksia ja haasteita tutkivat pelitaiteen pioneerit ovat jo onnistuneet näyttämään, että viihteen ja bisneksen rinnalla pelit voivat olla tunteita herättäviä ja vaikuttavia teoksia ja tekoja.”

 

Kulttuurihyvinvoinnin näkökulma on mukana numerossa

Kulttuurihyvinvoinnin näkökulmaa numeroon tuovat erityisesti Eläkeliiton ja kirjastojen yhteistä roolipelitoimintaa esittelevä Heikki Marjomaan kirjoitus sekä Pauliina Lapion pelitaidetta, soveltavaa teknologiaa ja kuvataidetta sairaalan psykiatrisella osastolla nuorten kanssa käsittelevä artikkeli. Juho Kuorikoski puolestaan kirjoittaa alkoholismia käsittelevästä Lydia-pelistä, jonka Alko julkaisi suomenkielisenä mobiiliversiona.

Taidetutka-verkkolehden taustalla on monitahoinen ja -vuotinen yhteistyö. Tämän numeron toteutuksessa ovat olleet mukana lehden hallinnoinnista vastaava Terveyttä kulttuurista mielenterveysseura ry, kulttuurihyvinvoinnin valtakunnallinen yhteyspiste Taikusydän sekä Taiteen edistämiskeskuksen läänintaiteilijoita.

Tervetuloa Taidetutkan pariin!

www.taidetutka.fi

 

Lisätietoja:

Jaakko Kemppainen
Läänintaiteilija, pelitaide
Kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijapalvelut, Taiteen edistämiskeskus
jaakko.kemppainen@taike.fi
p. 0295 330 877

 

Artikkelikuva: Virtuaalitodellisuuspeli P.O.L.L.E.N (Mindfield Games 2016) vie pelaajan vaihtoehtoiseen todellisuuteen.