Blogi: Tunne naamion takana – tunnetaitoteemaiset naamioteatteri- ja liikeilmaisutyöpajat tunne-kehoyhteyden tukena

15.12.2025
Osallistujien heittäytymistä tunneilmaisuun naamioteatteri- ja liikeilmaisutyöpajoissa. Kuva: Anniina Ukkonen.

Jokainen meistä kokee erilaisia tunteita elämänsä aikana. Tunnetaidot ovatkin tärkeitä taitoja, joiden opetteleminen alkaa jo lapsuudessa. Usein ajatellaan, että tunteet ovat vain ajatuksissamme ja mielessämme. Mutta miten tunteet ja keho ovat yhteydessä toisiinsa? Kaikki tunteet, kuten perustunteet ilo, suru, pelko, viha, hämmästys ja inho, tuntuvat ja ilmenevät yksilöllisellä tavalla kehossamme. Tunnetaitoja ja tunteiden kehollista ilmaisua voi harjoitella naamioteatterin ja liikeilmaisun keinoin heittäytymällä naamio kasvoilla johonkin toiseen rooliin, pois siviiliminästä.

Tutkin Taiteen uudet kontekstit -koulutusohjelman YAMK-opinnäytetyössäni, miten tunnetaitoja ja tunteiden kehollista ilmaisua voi harjoitella naamioteatterin avulla. Hyödynsimme tunnetaitoteemaisissa naamioteatteri- ja liikeilmaisutyöpajoissa Jacques Lecoqin teatteripedagogiikkaa, kun tutkimme osallistujien kanssa kehollista ilmaisua ja havainnoimme omaa tunne-kehoyhteyttä.

Pilotoin opinnäytetyöni kehittämishankkeessa tunnetaitoteemaisia naamioteatteri- ja liikeilmaisutyöpajoja lukion 1. ja 2. vuosikurssien opiskelijoille keväällä 2025. Ohjasin kouluympäristössä toteutetut, yhteisötaiteeseen linkittyneet työpajat lukion 1. vuosikurssin äidinkielen opintojaksolla sekä lukion 2. vuosikurssin sosiaalipsykologian opintojaksolla. Työpajoihin osallistui yhteensä 20 äidinkielen ja neljä sosiaalipsykologian opiskelijaa sekä heidän opettajansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa taiteellista praktiikkaani ulottumaan myös pedagogiseen työhön. Taiteellisen praktiikkani perustana on naamiotanssi, joka yhdistelee fyysistä teatteria, naamioteatteria ja nykytanssia. Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Läntinen tanssin aluekeskus.

Tunnekartta työvälineenä tunteiden kehollisuuden ja tunnetaitojen havainnoinnissa

Tunteet eivät ole pelkästään mielen sisäisiä tapahtumia, vaan mieli ja keho ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Turkulaisen psykologian professori Lauri Nummenmaan tutkimusryhmä havaitsi PET-kuvantamisen avulla, missä eri tunteet tuntuvat kehossamme. Tutkimuksen myötä syntyi tunnekartta, josta voidaan havaita, missä eri tunteet oikein asuvat. (Nummenmaa 2014.) Ilmiö linkittyy myös tunne-kehoyhteyteen. Vahva tunne-kehoyhteys luo pohjaa tunteiden säätelyyn, sillä tunne-kehoyhteys on tietoista yhteyttä tunnekehoomme, eli tuntevaan ja aistivaan kehoomme (Mäkelä ja Trogen ym. 2022, 32–33). Tunnekartta auttoi osaltaan pilottiryhmien osallistujia ymmärtämään tunteiden ja kehon yhteyttä.

Lauri Nummenmaan tunnekartta tunneilmaisun tukena. Kuva: Anniina Ukkonen.

Vahvasta tunne-kehoyhteydestä on hyötyä tunteiden säätelyssä, joka on yksi tunnetaitoihin liitetyistä elementeistä. Tunteiden säätelyn lisäksi tunnetaitoihin sisältyy tunteen tunnistaminen ja nimeäminen (Pöyhönen & Livingston 2020, 126–127). Se, kuinka voimakkaasti koemme eri tunteita, on yksilöllistä ja yhteydessä temperamenttiimme. Temperamentti vaikuttaa siihen, miten herkästi tunne syntyy, miten syvällisesti koemme tunteen, kauanko tunne kestää ja kuinka vahva on tarpeemme ilmaista sitä. (Niemi 2014, 47–62.)

Naamiot suuressa roolissa opinnäytetyön tuloksissa

Pilottiryhmät tutustuivat työpajoissa naamioteatterin taiteenlajiin. Tekemissämme harjoitteissa oli vaikutteita Jacques Lecoqin pedagogiikasta tanssi- ja liikeilmaisuharjoitteiden rinnalla. Naamioteatteri taiteenlajina sekä Lecoqin pedagogiikka olivat uutta kaikille pilottiryhmien osallistujille. Työpajoissa hyödynnettiin kahdenlaisia naamioita: rovaniemeläisen naamiontekijä Johanna Oksasen valmistamia pellavanaamioita sekä kuvataiteilija, yhteisöpedagogi ja Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja MM® Essi Variksen valmistamia kangasnaamioita. Osallistujien mielipide mieluisimmista naamioista jakautui yksilöllisesti.

Pilottiryhmien osallistujat vastasivat opinnäytetyöhön liittyvään anonyymiin aloitus- ja lopetuskyselyyn. Lisäksi haastattelin toisen pilottiryhmän opettajaa ja keräsin aineistoa työpäiväkirjan avulla työpajojen suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että työpajat vahvistivat osallistujien tietoisuutta tunnetaidoista ja tunne-kehoyhteydestä.

Osallistujien heittäytyminen naamioteatterityöskentelyyn lisääntyi työpajojen kuluessa, ja naamioilla oli tärkeä rooli liikeilmaisutyöskentelyssä. Työpajakertojen kuluessa osallistujat tarttuivat rohkeasti valitsemansa naamion kanssa työskentelyyn ja naamiokäytänteet tulivat jo tottumuksesta. Harjoitteita tehtiin suurimmaksi osaksi naamio kasvoilla, mutta myös ilman naamioita. Työskentely mahdollisti liikeilmaisun reflektoimisen muun muassa siitä näkökulmasta, miten tunne- ja liikeilmaisuun täytyy kiinnittää huomiota ja ilmaisun olla selkeää, kun vuorovaikutuksen tukena ei olekaan kasvojen ilmeitä. Toisaalta kokeilimme myös millainen liikeilmaisu herättää naamion ”eloon”.

Pilottiryhmän opettaja kertoi työpajojen myötä alkaneensa kiinnittämään enemmän huomiota keholliseen ilmaisuunsa. Hän aikoo jatkossa hyödyntää enemmän keholliseen ulottuvuuteen liittyviä näkökulmia sosiaalipsykologian opetuksessa. Pilotoinnissa syntyi työpajakonsepti, jota on mahdollista tarjota eri kohde- ja ikäryhmille peruskouluihin ja lukioihin, yhdistyksille sekä yrityksille.

Osallistujien liikkeellistä tulkintaa ilon tunteesta, Kuva: Anniina Ukkonen.

Kirjoittaja: Anniina Ukkonen

Anniina Ukkonen on tanssinopettaja (YAMK), tanssitaiteilija, yhteisötaiteilija ja Läntinen tanssin aluekeskuksen Tanssikummi®, joka työskentelee laaja-alaisesti tanssin ja yhteisötaiteen parissa niin Varsinais-Suomen, Satakunnan kuin Lapin alueilla.

Lue lisää: Ukkonen, Anniina. 2025. Tunnetaidot naamioteatteri- ja liikeilmaisutyöpajoissa. YAMK-opinnäytetyö. Taiteen uudet kontekstit. Turun ammattikorkeakoulu.  https://www.theseus.fi/handle/10024/903475

Lähteet

Mäkelä, H. & Trogen, T. 2022. Tunteita päästä varpaisiin. Kehotietoisuus lapsen ja aikuisen tunnetaitojen tukena. Helsinki: Kirjapaja.

Niemi, P. 2014. Hyvää mieltä & tunnetaitoja. Päivä osakeyhtiö.

Nummenmaa, L. 2014. Ilo väreilee koko kehossa. Turun Sanomat. Viitattu 4.12.2025  https://www.ts.fi/tiede/581916.

Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2020. Tunnetaitojen käsikirja. Askeleittain etenevä tunnetaito-ohjelma lapselle ja vanhemmalle. Kustannus-Mäkelä Oy.