Kaveriorkesteritoiminta musiikkioppilaitoksessa edistää saavutettavuutta, kulttuurista moninaisuutta ja mahdollisuuksien tasa-arvoa

Taiteen perusopetuksessa tarjottavan laadukkaan ja ammattitaitoisen musiikkikasvatuksen ulkopuolelle jää eri syistä paljon lapsia ja nuoria. Oppilaitosten lukukausimaksut, alueellinen saavutettavuus ja tiedon puute harrastamisen mahdollisuuksista voivat olla esteinä opintoihin hakeutumiselle. Tarkastelen tässä blogissa opinnäytetyöni pohjalta kaveriorkesteritoimintaa, jonka tavoitteena on edistää taiteen perusopetuksen piirissä tapahtuvan musiikkikasvatuksen saavutettavuutta sekä kulttuurisen moninaisuuden ja mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumista.
Monet musiikkiopistot kehittävät parhaillaan strategioitaan vastaamaan musiikkikasvatuksen tämänhetkistä arvopohjaa, jossa korostuvat edellä mainitut saavutettavuuden edistämispyrkimykset, kulttuurisen moninaisuuden arvostus sekä mahdollisuuksien tasa-arvo kaikessa toiminnassa. Opinnäytetyössäni pohdin, kuinka musiikkioppilaitoksessa työskentelevä musiikkipedagogi, soitonopettaja ja orkesterinjohtaja voisi edistää oppilaitoksen strategisen arvopohjan toteutumista opistonsa arjessa. Entä kuinka saada musiikkitoimintaan mukaan tahoja, jotka jäävät taiteen perusopetuksen ulkopuolelle?
Yhteistyössä syntyi kaveriorkesteritoimintaa
Turkulaisen Monikulttuurinen musiikkikasvatus ry:n perustama Varissuon Iloiset Puhaltajat (V.I.P.) -orkesteri tarjoaa monikulttuurisessa Varissuon lähiössä asuville lapsille ja nuorille ilmaista orkesteritoimintaa sekä soitonopetusta. Yhteistyössä Turun konservatorion puhallinorkestereiden kanssa kehitimme kaveriorkesteritoimintaa, joka mahdollistaa eri taustoista tulevien lasten ja nuorten kohtaamisia ja elämyksiä puhallinmusiikin parissa.
Laajamittainen puhallinorkesteri kokoonpanona, uudet soittokaverit ja moniäänisyys toivat orkesteriharrastukseen uutta intoa ja sitoutuneisuutta. Ryhmäytymistä tuettiin orkesteriharjoitusten alussa yhteisten musiikillisten lämmittelyleikkien avulla, mutta todellista musiikillista toveruutta syntyi kuitenkin yhdessä soittamalla.

Konsertti valtakunnallisten puhallinpäivien yhteydessä Turussa maaliskuussa 2023 oli merkittävä yhteinen ponnistus ja mahdollisti ikimuistoisia musiikillisia elämyksiä kaveriorkestereiden soittajille. Konsertin livestriimaus antoi soittajien perheenjäsenille mahdollisuuden osallistua konserttiin myös etäyhteyden kautta. Valtakunnalliset puhallinpäivät kokosivat yhteen puhallinsoittajia ympäri Suomen ja liittivät myös Varissuon Iloiset Puhaltajat Suomessa toimivien puhallinorkestereiden laajaan verkostoon.
Musiikkipedagogi muutosagenttina
Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-opintojen parissa saatu tutkimuksellisen kehittämistyön kokemus ja ymmärrys kulttuurihyvinvointialan moniulotteisuudesta on synnyttänyt uudenlaista asennetta ja suhtautumista oman työhöni musiikkipedagogina ja sen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Oma ja oppilaitoksen strateginen arvopohja ovat kirkastaneet musiikkikasvatuksen parissa tehtävän työn tavoitteita.
Yhteistyöverkostojen laajentaminen musiikkioppilaitosten ulkopuolelle rikastutti Turun konservatorion ryhmätoimintaa sekä omaa työtäni orkesterinjohtajana ja
musiikkikasvattajana. Toivon voivani vaikuttaa opinnäytetyölläni saavutettavuuden, kulttuurisen moninaisuuden sekä mahdollisuuksien tasa-arvon teemojen näkyvyyteen myös laajemmin musiikkiopistokentällä.
Kirjoittaja: Mia Pertola, musiikkipedagogi (YAMK), Turun konservatorio
Lue lisää:
Pertola, Mia (2023). Kaveriorkesteritoiminnalla saavutettavuutta, kulttuurista moninaisuutta ja mahdollisuuksien tasa-arvoa. Opinnäytetyö. Kulttuuriala, kulttuurihyvinvointi. Turun AMK.