Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytymisen ehkäisy
- Averett, P., Crove, A. & Hall, C. (2015). The Youth Public Arts Program: Interpersonal and Intrapersonal Outcomes for At-Risk Youth. Journal of Creativity in Mental Health, 10(3), 306-323.
- Beaulac, J., Kristjansson, E. & Calhoun, M. (2011). ‘Bigger than hip-hop?’ Impact of a community-based physical activity program on youth living in a disadvantaged neighborhood in Canada. Journal of Youth Studies, 14(8), 961–974.
- Cain, M., Lakhani, A. & Istvandity, L. (2016). Short and long term outcomes for culturally and linguistically diverse (CALD) and at-risk communities in participatory music programs: A systematic review. Arts & Health, 8(2), 105–124.
- Catteral, J., Dumais, S. & Hampden-Thompson, G. (2012). The Arts and Achievement in At-Risk Youth: Findings from four longitudinal studies. The National Endowment for the Arts. Washington DC.
- Hanrahan, F. & Banerjee, R. (2017). ’It makes me feel alive’: the socio-motivational impact of drama and theatre on marginalised young people. Emotional and Behavioural Difficulties, 22(1), 35-49.
- Harrison, K. (2019). The Social Potential of Music for Addiction Recovery. Music & Science, 2, 1-16.
Etnomusikologi Klisala Harrisson tarkastelee tutkimusartikkelissaan musiikkitoiminnan potentiaalia riippuvuuksien ehkäisyssä ja hoidossa. Tutkimuksen mukaan musiikkitoiminta yhdessä muiden kanssa voi edistää ihmisten psykososiaalista integraatiota ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta erityisten kulttuuristen ja musiikillisten mekanismien kautta. Musiikkitoiminnan kautta voidaan luoda ja kokea sosiaalista yhteenkuuluvuutta tavalla, joka voi ehkäistä ja myös hoitaa riippuvuutta.
- Jensen, A., Holt, N., Honda, S. & Bungay, H. (2024). The impact of arts on prescription on individual health and wellbeing: a systematic review with meta-analysis. Frontiers in Public Health, 12: 1412306.
Tässä systemaattisessa katsauksessa ja meta-analyysissa tarkastellaan taidereseptitoimintaan osallistumisen vaikutuksia yksilön terveyteen ja hyvinvointiin. Katsaukseen sisällytetyissä tutkimuksissa taidereseptitoiminta on ryhmämuotoista taidetoimintaa, johon osallistutaan yleensä noin 8–10 viikon ajan. Katsauksen mukaan taidereseptitoimintaan osallistuminen voi parantaa psykososiaalista hyvinvointia monin tavoin. Taidereseptitoiminnan sosiaalisia hyötyjä ovat mm. parantuneet sosiaaliset taidot, sosiaalisen eristyneisyyden väheneminen sekä yhteisyyden kokemuksen rakentuminen. Psykologisia hyötyjä ovat mm. itsetunnon ja itseluottamuksen lisääntyminen sekä muutos itsekriittisyydestä kohti itsestä huolehtimista. Meta-analyysi antoi viitteitä tilastollisesti merkittävästä hyvinvoinnin paranemisesta.
- Juntunen, M-L, Kamensky, H. & Turpeinen, I. (2019). Etsivä kulttuurityö
lisää lasten ja nuorten kulttuurista osallisuutta. Arts Equal Policy Brief 2/2019.
- Kelaher, M., Berman, N., Dunt, D., Johnson, V., Curry, S. & Joubert, L. (2014). Evaluating community outcomes of participation in community arts: A case for civic dialogue. Journal of Sociology, 50(2), 132-149.
- Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Väitöskirja, Helsingin yliopisto. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Känkänen, P. & Rainio, A. P. (2010). Suojassa, mutta näkyvissä – taidelähtöinen toiminta osallisuuden rakentajana lastensuojelussa. Nuorisotutkimus, 28(4), 4–20.
- Lehikoinen, K. (2021). Sosiaalisesti osallistava taide terveys- ja sosiaalialan ympäristöissä: näkökulmia kulttuurihyvinvointiin. Synteesi 4/2021, s. 50–73.
- Lewandowska, K. & Węziak-Białowolskab, D. (2022). The impact of theatre on social competences: a meta-analytic evaluation. Arts & Health.
- Menard, L. (2018). Vankilateatterin vaikutukset ja vaikuttavuus. Taittuu ry:n esteettis-eettinen työtapa vankien kuntoutuksessa. Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 2/2018.
Tutkimuksessa tarkastellaan vankilateatterin vaikutuksia vankiosallistujien kuntoutumiseen ja yhteiskuntaan integroitumiseen sekä vankiloiden henkilökunnan käsityksiä vankilateatterin vaikutuksista.
Vankiosallistujien haastattelujen perusteella vankilateatteriprojekti oli valtaosalle osallistujista mielekäs ja voimaannuttava kokemus. Enemmistölle osallistujista vankilateatteriin osallistuminen merkitsi itseluottamuksen ja itsetunnon kohenemista sekä psykososiaalisten taitojen harjaantumista. Vankilan henkilökunnan kokemukset vankilateatterista olivat pääosin myönteisiä, mutta joiltain osin polarisoituneita.
- National Endowment for the Arts (NEA) (2009). Art-Goers in their Communities: Patterns of Civic and Social Engagement. NEA Research Note #98. National Endowment for the Arts. Washington DC.
- Nousiainen, M. & Leemann, L. (2023). Realistic evaluation of social inclusion. Evaluation, 0(0).
SOKRA-koordinaatiohankkeen tutkimuksessa esitellään monimenetelmäinen malli, jonka avulla voidaan arvioida osallisuuden kokemuksen vahvistumista toiminnassa, joka pyrkii edistämään sosiaalisesti heikossa asemassa olevien osallisuutta. Arviointimalli yhdistää laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin hyödyntäen THL:n kehittämiä Pienet onnistumistarinat ja Osallisuusindikaattori-työkaluja. Tutkimusaineisto koottiin neljässä eri puolilla Suomea toteutetussa projektissa, joista yksi perustui taidelähtöiseen toimintaan. Tutkimuksessa todettiin laadullisten ja määrällisten aineistojen ja analyysien korjaavan toistensa puutteita. Valtaosa tutkimukseen osallistuneista koki osallisuutensa vahvistuneen toiminnan aikana. Toiminta oli hyödyllisintä heille, joiden osallisuuden kokemus oli heikointa toiminnan alkaessa.
- Preston, S. (2011). Back on whose track? Reframing ideologies of inclusion and misrecognition in a participatory theatre project with young people in London. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 16(2), 251–264.
- Secker, J., Hacking, S., Spandler, H., Kent, L. & Shenton, J. (2007). Mental health, social inclusion and the arts: developing the evidence base. Final report. Anglia Ruskin University / UCLan Research Team.
- Secker, J., Loughran, M., Heydinrych, K. & Kent, L. (2011). Promoting mental well-being and social inclusion through art: evaluation of an arts and mental health project. Arts & Health, 3(1), 51-60.
- Seppänen, S., Tiippana, K., Jääskeläinen, I., Saari, O. & Toivanen, T. (2018). Theater Improvisation Promoting Interpersonal Confidence of Student Teachers: A Controlled Intervention Study. The European Journal of Social and Behavioural Sciences, Volume XXIV.
Kontrolloidussa interventiotutkimuksessa tarkastellaan teatteri-improvisaation vaikutuksia opettajankoulutuksen kontekstissa. Tutkimuksessa selvitetään improvisaation vaikutuksia opettajaopiskelijoiden itsearvioimaan sosiaalisen vuorovaikutuksen kompetenssiin, eli omaan kokemukseen kyvystä toimia sosiaalisissa tilanteissa. Lisäksi tutkitaan improvisaatiointervention vaikutuksia osallistujien itseluottamukseen. Impron, joka voi harjaannuttaa taitoja, kuten virheiden sietäminen, kuuntelutaidot, spontaanisuus, läsnäolo ja yhteistyötaidot, havaittiin tutkimuksessa vaikuttavan positiivisesti kykyyn toimia sosiaalisissa tilanteissa. Tutkimuksen mukaan improkurssista hyötyivät erityisesti ne opettajaopiskelijat, jotka olivat alussa epävarmempia.
- Siivonen, K., Kotilainen, S., & Suoninen, A. (2011). Iloa ja voimaa elämään: nuorten taiteen tekemisen merkitykset Myrsky-hankkeessa. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto, Nuorisotutkimusseura.
- Vilmilä, F. (2016). Elämäntaitojen äärellä. Taidetyöpaja nuorten elämäntaitojen vahvistajana. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisuja 102.
- Wright, P., Davies, C., Haseman, B., Down, B., White, M. & Rankin, S. (2013). Arts practice and disconnected youth in Australia: Impact and domains of change. Arts & Health, 5(3), 190-203.
Sosiaalinen pääoma
- Daykin, N., Mansfield, L., Meads, C., Gray, K., Goulding, A., Tomlinson, A. & Victor, C. (2020). The role of social capital in participatory arts for wellbeing: findings from a qualitative systematic review. Arts & Health.
Laadullisessa systemaattisessa tutkimuskatsauksessa tarkastellaan sosiaalisen pääoman roolia osallistavassa taidetoiminnassa. Artikkeli avaa sosiaalisen pääoman käsitettä ja sen eri ulottuvuuksia erilaisiin konteksteihin sijoittuvassa kulttuurihyvinvointitoiminnassa. Esiin nostetaan ns. sitovan (bonding) ja yhdistävän (bridging) sosiaalisen pääoman sekä linkittävän (linking) sosiaalisen pääoman positiiviset merkitykset, kuten myös haasteet.
- Goulding, A. (2012). How Can Contemporary Art Contribute Toward the Development of Social and Cultural Capital for People Aged 64 and older. The Gerontologist, 53(6), 1009-1019.
- Hampshire, K.R. & Matthijsse, M. (2010). Can arts improve young people’s wellbeing? A social capital approach. Social Science & Medicine, 71(4), 708-716.