Toimintamalli: Koulutaiteilijayhteistyö Turussa

05.12.2023
Koulutaiteilijana on työskennellyt muun muassa sirkustaiteilijoita.

Turun kaupungin vapaa-aikatoimialalla on kehitetty ja toteutettu koulutaiteilijatoimintaa Turun alakouluissa vuodesta 2015 alkaen. Toimintamallissa koulutaiteilijat työskentelevät koulupäivän aikana koulujen erilaisissa oppimisympäristöissä. Toiminta tukee hyvin opetussuunnitelman mukaisia linjauksia ilmiöpohjaisesta ja kokemuksellisesta oppimisesta. Luovan taideilmaisun kautta tutkitaan eri oppiaineiden ilmiöitä.

Koulutaiteilijoina työskentelee eri taiteenlajien ammattitaiteilijoita, joilla on vahva pedagoginen osaaminen ja kyky toimia osana koulun työyhteisöä. Heidän tehtävänään on edistää taiteen harrastamista, toteuttaa ja ohjata koulun oppilaiden omia taideprojekteja ja -tapahtumia, tuoda taidetyöskentelyä osaksi eri kouluaineiden oppitunteja sekä innostaa lapsia harrastamaan taidetta ja kulttuuria myös koulupäivän jälkeen vapaa-ajalla.

Koulutaiteilijatyöskentelyn kokemukset ovat olleet hyvin positiivisia ja rohkaisevia. Keskusteluissa rehtorien ja opettajien kanssa koulutaiteilijayhteistyö on taidesubstanssin oppimisen lisäksi

  • lisännyt koululaisten kouluviihtyvyyttä
  • lisännyt yhteisöllisyyttä koulussa oppilaiden ja opettajien kesken
  • lisännyt oppilaiden yhteistyötaitoja
  • lisännyt oppilaiden luottamusta toisiinsa
  • lisännyt oppilaiden koulu- ja oppimismotivaatiota.

Toimintamallin on kehittänyt lastenkulttuurin suunnittelija Leena Hiltunen yhteistyössä kouluille nimettyjen koulutaiteilijoiden kanssa. Koulutaiteilijat ja opettajat ovat yhdessä saaneet suunnitella opintokokonaisuuksia koulujen opetussuunnitelma huomioiden, taustalla ei ole erityisesti konseptoitua mallia. Koulutaiteilijatoimintaa toteutetaan tällä hetkellä Turussa kymmenessä koulussa viiden taiteilijan voimin. Mukana toiminnassa on kuvataiteilija, näyttelijä, sanataiteilija, valokuvataiteilija ja sirkustaiteilija (tilanne vuonna 2022).

Mihin tarpeeseen toimintamalli on kehitetty?

Tavoitteena on lasten kulttuuriin ja taiteeseen osallistumisen kynnyksen madaltaminen sekä taiteen saatavuuden ja saavutettavuuden lisääminen. Toiminmallilla on tuettu positiivisten oppimiskokemuksien ja oppimismotivaation lisäämistä. Palautteen perusteella tavoitteissa on onnistuttu erittäin hyvin.

Keskeiset toimijat ja toimintamallin vaatimat resurssit:

Toimintamalli vaatii lastenkulttuurin suunnittelijan, koulutaiteilijoiden, koulujen ja opettajien työpanosta sekä yhteistyötä. Kullakin koulutaiteilijalla on keskimäärin 120 työskentelytuntia käytössään lukuvuotta kohden. Koulutaiteilijatyö ajoittuu lukukauden aikana kolmen kuukauden jaksoon, joka sisältää 60 tuntia ohjausta: 20 t/kk, 5 t/vko. Lisäksi tulee toiminnan suunnittelu. Taiteilija työskentelee koulussa sekä kevät- että syyslukukaudella.  Näissä puitteissa koulutaiteilijalla ja koululla on vapaus toteuttaa toimintaa itsenäisesti ja jakaa aikaa vapaasti. Taiteilijat ovat aina yhden päivän kerrallaan koululla.

Lisätietoja:

Leena Hiltunen
lastenkulttuurin suunnittelija
p. 044 9072432
leena.hiltunen@turku.fi

Kuusisto, Lida (2023). Voinko “vain” katsoa? : sirkusammattilainen koulutaiteilijana tukemassa lapsen osallisuutta. Opinnäytetyö (AMK), kulttuuriala, esittävä taide, sirkus. Turun ammattikorkeakoulu.

Turkuposti 21.11.2019: Koulutaiteilija – raikas tuulahdus kouluarjen keskellä