Työhyvinvointi ja työikäiset
- Acai, A., McQueen, S., McKinnon, V. & Sonnadara, R. (2017). Using art for the development of teamwork and communication skills among health professionals: a literature review. Arts & Health, 9(1), 60-72.
- Ansio, H., Houni, P., Seppälä, P., Turunen, J. (2017). Taide vahvistaa työhyvinvointia. ArtsEqual Policy Brief 3/2017.
- Ansio, H., Seppälä, P. & Houni, P. (2017). Teachers’ experiences and perceptions of a community music project: Impacts on community and new ways of working. International Journal of Education & the Arts, 18(37).
- Bojner Horwitz, E., Grape Viding, C., Rydwik, E. & Huss, E. (2017). Art as an ecological method to enhance quality of work experience of healthcare staff: a phenomenological-hermeneutic study. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 12(1), 1333898.
- Bygren, LO., Weissglas, G., Wikström, B-M., Konlaan; BB., Grjibovski, A., Karlsson, A-B., Andersson, S-O. & Sjöström, M. (2009). Cultural participation and health: A randomized controlled trial among medical care staff. Psychosomatic Medicine, 71(4), 469-473.
- Giaver, F., Vaag, J.R., Wennes, G. (2017). Choral singing as an arts-based organizational intervention: a qualitative study of employees’ experiences. Arts & Health, 9(1), 26-41.
- Liikanen, H-L. (2013). Taidetta ja työn iloa! KULTA-tutkimus 2012-2013. Suomen Kultuurirahasto.
- Saarikallio, S., Stensaeth, K., Horwitz, E.B., Ekholm, O. & Bonde, L.O. (2020). Music as health resource for psychological health for music professionals: A Nordic survey. Nordic Journal of Arts, Culture and Health, 2(1), 38-50.
Pohjoismaissa toteutettuun kyselytutkimukseen perustuvassa tutkimusartikkelissa tarkastellaan musiikkia psyykkisen terveyden edistäjänä musiikin ammattilaisilla. Tutkimuksen mukaan musiikin ammattilaiset, mukaan lukien mm. musiikin opettajat, musiikkiterapeutit, muusikot ja tutkijat, pitävät musiikkia oman psyykkisen terveyden kannalta merkityksellisenä. Musiikki tarjoaa heille mm. affektiivisia kokemuksia, kuulumisen kokemuksia sekä tukee mielialan säätelyä.
- Seppänen, S., Toivanen, T., Makkonen, T., Jääskeläinen, I. P., Anttonen, M. & Tiippana, K. (2020). Effects of Improvisation Training on Student Teachers’ Behavioral, Neuroendocrine, and Psychophysiological Responses during the Trier Social Stress Test. Adaptive Human Behavior and Physiology, 6(3), 356–380.
- Theorell, T., Osika, W., Leineweber, C. et al. (2013). Is cultural activity at work related to mental health in employees? International Archives of Occupational and Environmental Health, 86(3), 281-288.
- Tuisku, K. & Houni, P. (2015). Experiences of Cultural Activities provided by the Employer in Finland. Nordic Journal of Working Life Studies, 5(1), 115-131.
- Tuisku, K., Pulkki-Råback, L. & Virtanen, M. (2016). Cultural events provided by employer and occupational wellbeing of employees: A cross-sectional study among hospital nurses. Work, 55, 93-100.
- von Brandenburg, C. (2009). Taiteen merkityksestä työhyvinvoinnin edistämisessä. Journal Origins – Finnish Studies in Art 2/2009. Taideteollinen korkeakoulu, Helsinki. s. 47-58.
- Wilson, C., Bungay, H., Munn-Giddins, C. & Boyce, M. (2016). Healthcare professionals’ perceptions of the value and impact of the arts in healthcare settings: A critical review of literature. International Journal of Nursing Studies 56, s. 90–101.