Mari Pienimäki
Tutkija, Tampereen yliopisto
Tampere
Yhteystiedot:
Sähköposti: mari.pienimaki@tuni.fi
Tutkinto / koulutus:
Dosentti (FT)
Kuvaus omasta työstä / tutkimuksesta:
Tutkimustani ilmentää työskentely useiden tieteenalojen risteyksessä. Liikun ketterästi erityisesti nuoriso-, media-, kuvan- ja kasvatuksen tutkimuksen välimaastossa. Viimeisin (2020-2023) laaja NYT!-tutkimushankkeeni koskettaa myös ympäristökasvatusta/yhteiskunnallista ympäristötutkimusta. Tieteellinen koulutukseni pohjaa Jyväskylän yliopiston taidekasvatuksen ja nykykulttuuri tutkimuksen opintoihin.
Tutkimusintressini kohdistuu mm. osallistumisen, toimijuuden, vaikuttamisen, voimautumisen/valtautumisen, demokratian, inkluusion ja (digi)hyvinvoinnin kysymyksiin sekä toisaalta erityisiin kasvatuksen menetelmiin ja medialukutaitoon/kriittiseen ajatteluun. Suurin osa tutkimuksestani kohdistuu haavoittuvaisiin nuoriin (mm. tipahtamisvaarassa olevat, alaikäiset, pakolaiset). Menetelmäosaamiseni rajautuu lähinnä laadullisiin metodeihin, kuten toiminta-, kysely- ja haastattelututkimuksiin. Olen kiinnostunut myös luovista tutkimusmenetelmistä ja -asetelmista.
Asiantuntijuusalueet, erityisosaaminen:
- Mediakasvatus, erityisesti inklusiivinen mediakasvatus ja medialukutaito/monilukutaito
- Kuvanlukutaito/valokuvien tulkinta, kuvajournalismi, kuvataide
- Pedagogiikka, kuten monilukutaito, taide- ja seikkailukasvatus
- Marginaaliryhmien osallistuminen mediassa ja sen ulkopuolella
Julkaisut:
Viimeisimpiä tieteellisiä artikkeleita (ref.):
Pienimäki, Mari; Marttila, Maarit & Colliander, Marjukka (2021) “Vegenakkeja ja pyöräilyä” – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta. Nuorisotutkimus 39: 2, 27–45.
Pienimäki, Mari (2020) “Participatory Photography Supporting the Social Inclusion of Migrant Youth”. Youth Studies.
Pienimäki, Mari & Kotilainen, Sirkku (2020) “Media Education for the Inclusion of Vulnerable Youth”. Teoksessa: Hoechsmann, Michael; Carr, Paul R. & Thésée, Gina (toim.) Education for Democracy 2.0: Global Voices for Critical Media Literacy. Boston & Rotterdam: Sense Publishers, 64-82.
Pienimäki, Mari (2019) “Improving the Wellbeing of At-Risk Youth through Media Participation”. Media Practice and Education, 20:4, 364–377.
Pienimäki, Mari (2018) “Facilitating Creative Media Production through the Pedagogy of Multiliteracies: A Case Study with Vulnerable Young People”. The International Journal of New Media, Technology and the Arts, 13:3, 9–20.
Ks. päivitetyt julkaisutiedot: https://researchportal.tuni.fi/en/persons/mari-pienim%C3%A4ki